VÄLKOMMEN TILL MIN BLOGG

Vad roligt att du hittade hit.

Här kommer jag att berätta vad som händer på vår lilla gård. Vi lever ett enkelt liv och försöker följa naturens växlingar.

Ibland är det lugnt och avslappnande och ibland springer tiden iväg. Har flera intressen och därför hoppas jag kunna dela med mig av lite olika händelser och tankar.

Glada hälsningar
Christina

fredag 8 oktober 2010

Doften av ljus



Tiden är inne för att dra sig tillbaka till mer inomhuspyssel. Att tända vedspisen och höra hur det sprakar och doftar är lika nytt varje höst. Ännu har vi inte börjat elda i kakelugnarna men det samma njutfulla känsla av värme som uppkommer. Brukar ställa små lyktor i fönstren för att stoppa lite drag utifrån, de ger ett kärleksfullt sken som leder ljus på små deltaljer. Om man använder lite doftolja känns det som om man befinner sig i ett paradis....

Har inte så mycket växter inomhus eftersom vi bor lite trångt men har olika orkideer som blommar i omgångar. Brukar en gång per år besöka en orkideutställning för att få se fantastiska blommor som jag själv inte vågar ha hemma. Här en Miltoniopsis som inköptes vid en utställning nyligen.




Fuchsia Bella Rosella som blommar med sin tunna kjolar
Är glad över att få se hur den ser ut, var lite orolig över att den inte skulle hinna blomma innan det är dags att ta in den.

Och ibland händer saker som blir lite bakvänt.....här en underbar vallmo som vaknade till på hösten.....
se vilka tunna kronblad den har.....som silkespapper....


Har varit på en liten mindre promenad idag, den första på hela vecken efter en högst oväntad magsjuka, feber, ont i muskler....den vill jag helst glömma. En av småtjejerna följde med och hon hittade denna vackra kopparorm.


Mitt på grusvägen låg den, i stor fara för makens bilkörande och sonens mopedkörning. Efter ett mindre samtal krälade den till dikeskanten men nu var den utom fara.

Det dök upp en aster i rabatten som jag hade glömt.....se vilken vacker blå färg den har...




Tidlösa fanns visst också...
Maken sitter ute på åkern med en dator i knät, telefon i handen och en antenn som är nedstucken i marken....se den lilla vita mojängen till vänster. Siktet är inställt över trädtopparna...Fått kontakt med UFO????
Nehej, riktigt så illa är det inte....han försöker hitta rätt vinkel på antennen för ett bättre bredband....tur att ingen annan såg honom....
Diskmaskinen är installerad, ett av underskåpen är ombyggt och vips fick jag ett nytt kök...



Helt OK att förlora detta vad....

Ett annat vad vann jag ju i alla fall...och det var att behålla min lilla blåa bil under hela föregående mandatperiod och jag är fortfarande barnsligt förtjust i den...

Det var allt för denna gång....hoppas vi syns igen....

Hälsningar

Christina

3 kommentarer:

  1. Visst är det trist att fuchsiorna blommar så himla sent. Kul med nytt i köket:)
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  2. tittade runt lite och hittade hit...trevlig blogg...suttit och läst om din mans lilla grillhus...häftigt!! jag har länge velat ha ett lusthus men ett sånt var ju ganska kul faktiskt...får nog fundera på saken.
    Välkommen och hälsa på hos mig!

    Mia

    SvaraRadera
  3. Ja det är underbart hur det blommar. Ibland blir man alldeles häpen när man hittar sådant som plötsligt dyker upp i rabatten som man glömt... :) Vad fint ni har fått det i köket...
    Kram
    Ulrika

    SvaraRadera