VÄLKOMMEN TILL MIN BLOGG

Vad roligt att du hittade hit.

Här kommer jag att berätta vad som händer på vår lilla gård. Vi lever ett enkelt liv och försöker följa naturens växlingar.

Ibland är det lugnt och avslappnande och ibland springer tiden iväg. Har flera intressen och därför hoppas jag kunna dela med mig av lite olika händelser och tankar.

Glada hälsningar
Christina

tisdag 15 februari 2011

Orkideemix

Nu blommar okideerna för fullt. Det är endast de som överlever här under vintern. Brist på vatten och övrig omvårdnad gör att orkideerna trivs i vårt svala, smådragiga hus.
Har än så länge inte sått något eftersom det i vinter är stor tidsbrist och platsbrist. Men nyligen var jag i en blomsteraffär och hittade denna ljuvliga orkidee. Hade inte sett något liknande tidigare...
Jag hoppas att den är lika duktig på att blomma om och få bebisar som de andra orkideerna i fönstret. I klartext hoppas jag på att kunna avla vidare på den...
Här är några brudorkideer som lyser upp tillvaron här...en del blommar om igen och en del är småbebisar som blommar för första gången....

Den här skönheten inköptes 2008 och har blommat om två gånger. Denna vinter har den tyvärr inte blommat utan den vilar förhoppningsvis i år....

Denna lilla sötnosen inköptes som pytteliten planta och den har blommat nyligen...




En penseorkidee med fantastisk teckning. Just nu vilar den men minnet av blommorna finns kvar...
Denna klarade sig tyvärr inte. Strax efter blommingen vissnade alla bladen. Vet inte vad som gick fel eller kanske var det bara otur....


Och ute är det just nu -10. Snön och isen ligger stadigt på vägarna och av våren syns inget alls...

Har hunnit med en microdikeskörning och var nära en ordentlig konfrontation med vildsvin nära sjön Sandsken. Den sprang ut framför bilen och till och med betarna syntes. Den nådde nästan upp till motorhuven, så stor var den...eller är min bil liten????

Ta det försiktigt därute....
Ha en bra vecka
Christina

5 kommentarer:

  1. själv äger jag bara en orkidee som just nu blommar med två stänglar. Men din blå var ju helt underbar,,blå som är min favoritfärg...den skull jag haft i mitt köksfönster där jag har "blått". Har faktiskt aldrig sett en blå orkidee.
    jag kan inte se mig mätt på den....

    SvaraRadera
  2. Osannolik färg på den där orkidéen. Väldigt många fina du hade, den lilla gula blev min favorit.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Åh, så många fina orkidéer du har, den blå ser helt overklig ut, har inte sett nån sån tidigare, kul:)
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  4. Vilken stor skara skönheter!

    Go´kväll,
    Rebecca

    SvaraRadera
  5. Ovanligt med en blå orkidé... aldrig sett förut. Är inte så mycket för orkidéer men din samling är imponerande.
    Läskigt med vildsvinen... vi har inte sett några på jättelänge.
    Kram Ulrika

    SvaraRadera