VÄLKOMMEN TILL MIN BLOGG

Vad roligt att du hittade hit.

Här kommer jag att berätta vad som händer på vår lilla gård. Vi lever ett enkelt liv och försöker följa naturens växlingar.

Ibland är det lugnt och avslappnande och ibland springer tiden iväg. Har flera intressen och därför hoppas jag kunna dela med mig av lite olika händelser och tankar.

Glada hälsningar
Christina

måndag 28 februari 2011

Vårkänning idag....



Nu är våren igång...det är i alla fall mars nu och det luktar vår ute idag....Snön ligger fortfarande och kämpar mot solstrålarna. Sakta men säkert syns barmark på vissa ställen. Men....har ännu inte fått syn på några vårlökar i rabatterna.




Nu när solen värmer den packade snön blir det också glashalt på sina ställen. En morgon när jag skulle ha med alla fyra barnen i bilen på morgonen kunde barnen agera bowlingklot utanför huset...

Man måste ta sig nedför en liten slänt och gå ett tiotal meter till bilen och slänten klarade alla av men de tio metrarna var glashala den morgonen. Själv satt jag redan i bilen och när bältet togs på hördes ett litet dunk och ett förvånat uttryck....det var första dottern som gjorde en vurpa utanför bilen. Med ett fnittrande hoppade hon in och samtidigt dunkade det till baktill och det var andra dottern som stod på öronen....hon storskrattade sig in i bilen. Sen hördes ett svischande och det var dotter nr tre som inte kunde gå ordentligt utan gjorde en vurpa. Sen satt vi tjejer i bilen och väntade på 16årige grabben i huset. Jodå han halkade redan i slänten och störtade in i bildörren med en smäll. Kan ju bara tala om det skrattades i bilen över detta....

Nu skulle jag vilja be om lite hjälp....
Har en liten underlig växt som jag inte känner till speciellt väl.... Den kan kallas för "potatisplanta/växt". Är det möjligtvis någon som känner till något om denna vore jag tacksam för information...




Det är en knöl som planteras i mars månad.



Efter en kort period dyker en topp upp. Den blir större och större och till slut viker bladen ut sig. Har haft denna knöl i ca 5-6 år nu men den har ännu ej blommat.






När alla bladen vikt ut sig ser man hur vacker den är. På senhösten minskar man vattnet och då sloknar bladen och de tas bort. Knölen blir kvar i jorden tills nästa mars....




Har inte sett den i någon växthandel men såg liknade variant i Göteborg på Trädgårdsföreningen i somras...
Är det någon som känner igen den, snälla hör av dig...
Nu ska jag synda med hembakad semla....gillar inte de i bagerierna utan dottern gör semlor efter personliga önskemål. Det är sällan jag syndar på detta vis men när det är dags kan man lika gärna synda ordentligt. Smaskigt med vaniljkräm inblandat med mandelmassan och grädden...
Ha en bra vecka, hoppas du vill hälsa på en annan gång
Christina

3 kommentarer:

  1. Oj då! vilken tur att ni inte skadade er på er tidiga morgontur på isvägen!
    Ingen aning om vad din växt är för något....men det liknar ju potatisblad?? Kul ändå med växter som man få klura lite på!
    hoppas nu att isen smälter så ni slipper halka runt mer....VÅR VILL VI HA!!!!
    kram

    SvaraRadera
  2. Spännande växt som jag tyvärr inte kan hjälpa dig att identifiera.

    SvaraRadera
  3. Det var en annorlunda växt, har aldrig sett nåt liknande. Vi har också isgata men på plan mark,man kan åka skridskor till bilen :-) men än är väl bäst att skriva har ingen halkat.
    ha de gott
    kram Bittan

    SvaraRadera