VÄLKOMMEN TILL MIN BLOGG

Vad roligt att du hittade hit.

Här kommer jag att berätta vad som händer på vår lilla gård. Vi lever ett enkelt liv och försöker följa naturens växlingar.

Ibland är det lugnt och avslappnande och ibland springer tiden iväg. Har flera intressen och därför hoppas jag kunna dela med mig av lite olika händelser och tankar.

Glada hälsningar
Christina

söndag 7 mars 2010


En riktig vinter

Vi har ju en kanonvinter i år. Det är ljust och vackert med lite varma soldagar. Har verkligen njutit av detta vita snötäcke även om det har inneburit en hel del skottande. Men nu har det blivit en kamp för livet för flertalet av våra vänner som bor i skogen. Rådjuren, älgar, vildsvin och hararna får nu många gånger betala med livet då de inte kan ta sig fram för att leta föda. Och visst skall naturen ha sin gång, men nu är det annurlunda, detta är ingen normal vinter i år. Därför har vi efter förra stora snöfallet, då det kom 40 cm snö, ovanpå de 50 cm som redan fanns, börjat utfodra med havrekross på lämpligt ställe till de som kan ta sig hit. Och nu har vi regelbundet rådjur och harar som smaskar lite energi på gården. Sen vet jag nu att det är flera här runtomkring som lägger ut mat och det gör mig varmt om hjärtat.






















Ny spis

Vår spis har blivit antik så den byttes ut nyligen. Det är fantastiskt hur många olika funktioner en ny spis har. Hoppas att jag hinner lära mig hantera den innan den skall bytas ut. Det var inte helt enkelt att hitta en som vi ville ha. De flesta nya spisar har så små ugnar att de gamla plåtarna inte får plats. Vi ville ju kunna effektivisera vår matlagning, inte tvärt om. Efter mycket letande hittade vi ett märke som uppfyllde våra krav.

Barnkalas

Denna helg har gått i firandes tecken. Hela gårdagen gick åt till barns kalasande, både på bortaplan och på hemmaplan. Idag fick vi gäster och det var trevligt med en stunds avkoppling och samvaro. Såg till och med på TV. Annars brukar jag hoppa från det ena arbetet till det andra i hemmet. Vet bara hur man stänger av TV inför natten, barnen brukar sköta allt det andra med kanalbyten och inspelningar.

Idag solade hästarna liggande alla tre på en gång. Det såg så njutbart ut när de låg i snön och stensov i solen. Tror att jag kan tänka mig att vara gårdshäst i nästa liv.



1 kommentar:

  1. Låter härligt! Tyvärr dog vårt rådjur. Hon fick näring i flaska, men troligen var hon så dålig att det inte hjälpte. En vecka efter att hon bott i boxen, blev hon plötsligt väldigt dålig o vi bestämde att ta bort henne. M gick efter geväret, men när han kom ut var hon redan död. Tråkigt, men så är det. Hon var väldigt utmärglad...
    Ha det gott/
    Ulrika

    SvaraRadera