VÄLKOMMEN TILL MIN BLOGG

Vad roligt att du hittade hit.

Här kommer jag att berätta vad som händer på vår lilla gård. Vi lever ett enkelt liv och försöker följa naturens växlingar.

Ibland är det lugnt och avslappnande och ibland springer tiden iväg. Har flera intressen och därför hoppas jag kunna dela med mig av lite olika händelser och tankar.

Glada hälsningar
Christina

söndag 17 juli 2011

Rosmix


Har varit lite slarvig med rosorna...är lite dålig på att klippa ned dem på hösten och försöker istället täcka dem med granris  när vintern nalkas. Blir lite trädgårdstrött på senhösten... Sen klipper jag bort det som frusit tidigt på våren. Men de har överlevt bra ändå...
Därför blir jag så jätteglad när de blommar snällt i alla fall...

Denna hittade jag för flera år sedan på "fel sida" om stenmuren. Grävde upp den och planterade om den på nuvarande plats. Den klättrar jättefint och blommar länge. Jag vet naturligtvis inte vad den heter men kanske är det en Flammentanz...


Denna rosa ros fanns på gården när vi flyttade in och vi tror att den planterades antingen i samband med husbygget på 40-talet eller av en trädgårdsintresserad fd. husägare på 80-talet...

Den mörkrosa skönheten är en Hansa, växer jättefint


En röd ros med stadig nyans - Golden Eye


Denna oranga rosen blir bättre varje år - Flora Danica


Ville ha en ros som var rosa och i höfthöjd så att den skulle få plats under fönstret - Coral Border


Älskar gula rosor, här en klätterros som inköptes förra året - Goldstern


Lavendel Dream inköptes tidigare i somras


Och till sist min favorit - Rapsody in Blue, den har verkligen klarat vintrarna bra...

Det var allt för denna gång, ha en bra vecka allihopa....hej - svejs....

Christina

4 kommentarer:

  1. Hej! villken fin blogg jag hittade här! o villka skönheter.nu ska jag kika vidare här!Ha en skön dag! kramiz Jessica

    SvaraRadera
  2. Hej! Fina rosor du har. Själv drömmer jag om den nyponros som växer utmed väggrenarna och doftar så gott, har försökt gräva upp och plantera här i skogen men har ännu inte lyckats. Nu är det mest jobb med isolering och annat för att göra åretruntboendet drägligt, kommer att bli ett spännande år, men vi stortrivs och blir överlyckliga när vi ser ut över sjön och naturens alla skiftningar. Ha en fortsatt skön semester. Hälsningar Annica

    SvaraRadera
  3. Fina rosor du visar.Mitt rosintresse har inte kommit förren på senare tid så jag har inte så många ännu men fler ska det bli.Lavendel dream var jättesöt.
    kram från mig

    SvaraRadera
  4. Så fant jeg inn til din koselige blogg og vakre roser. For meg er rosene.. hagens dronninger.. og du har mange vakre.

    SvaraRadera