VÄLKOMMEN TILL MIN BLOGG

Vad roligt att du hittade hit.

Här kommer jag att berätta vad som händer på vår lilla gård. Vi lever ett enkelt liv och försöker följa naturens växlingar.

Ibland är det lugnt och avslappnande och ibland springer tiden iväg. Har flera intressen och därför hoppas jag kunna dela med mig av lite olika händelser och tankar.

Glada hälsningar
Christina

torsdag 28 juli 2011

Rosor - skönhetens drottning

Det är mycket rosor nu...jag vet att rosor finns överallt men de är ju så vackra att man inte kan motstå dem. I lilla minirosariet finns lite av varje. Det är fortfarande ganska litet men väldigt sött.



Där finns bla denna som är en "vägros" som jag har "kidnappat" och planterat om. Ofta så när man åker bil så svischar man förbi och hinner inte uppfatta hur söta blommorna är men går man till fots ser man ju mycket mer. Den har tagit sig väldigt väl och måste klippas ned ca vartannat år annars tar den över hela platsen.


Rosen "Lill Lindfors" är en ros som blommar mycket.



Och här en ros som inte har varit helt enkelt att tas med fastän alla andra lyckats jättebra. Detta är den tredje inköpta plantan och den första som har överlevt vintern. En New Dawnros ska ju nästan finnas överallt men den ville inte här. Så förra året hotade jag plantan som inköptes att om den inte överlevde skulle jag aldrig köpa en New Dawnros igen.



Sen undrar jag om någon känner till något om citronplantor....Jag har haft min i fyra år nu och varje sommar har den fått komma utomhus och den har trivts jättebra och givit frukt....men i år är de nya bladen som vuxit ut mörkbruna. Den har regelbundet fått citrusnäring och de bruna bladen ser friska ut, det är bara det att de är bruna...




Här ser man att de bruna bladen blivit lite ljusare och kanske blir de gröna så småningom...tyckte bara att det verkar konstigt....vad tror ni? är det någon som vet?...

Nu väntar vi bara på lite tältväder så nästa gång vi hörs hoppas jag att det reblir från någon annanstans än hemma...

Ha en bra vecka allihopa och efter alla tråkigheter i Norge måste vi alla tillsammans hjälpas åt för en bättre värld....

Kram
Christina

4 kommentarer:

  1. Så nydelige roser ,en får aldri nok av dem , Marit.

    SvaraRadera
  2. Du har så fina rosor! man njuter av bilderna! ha en skön kväll! kramiz Jessica

    SvaraRadera
  3. Jeg kom lige forbi din blog.
    Hvor har du smukke Roser. Man kan næsten mærke duften.
    Jeg kender ikke noget til Citronplanten.
    Tak for kigget.

    SvaraRadera
  4. Vilken fin blogg du har med underbara rosbilder:-) Extra kul eftersom jag bor i Vårgårda. Det som funkar hos dig bör ju funka här med.
    Lägger en länk till dig på min blogg så jag lätt hittar tillbaka.
    Hälsningar hanna

    SvaraRadera